
Vierailijoiden hallinta osaksi riskienhallintaa
Paju 2 suunniteltiin toimistorakennukseksi ilman miehitettyä aulapalvelua, jolloin turvallisuus ja sujuva vierailijaliikenteen hallinta olivat keskeisiä lähtökohtia. Tavoitteena oli löytää ratkaisu, joka mahdollistaisi helpon ja mukavan saapumisen kiinteistön vieraille, mutta samalla rajoittaisi ei-toivottua liikennettä ja pääsyä tiloihin. 16-kerroksisessa rakennuksessa kontrolloitu pääsy hisseille nähtiin avaimena toimivaan vierailijaliikenteen hallintaan.
Vierailujen hallintaa yhdessä KONEen kanssa
Systam Visit -vierailijahallinnan palvelu otettiin Pajussa käyttöön itsepalveluna, jolloin jokaisella kiinteistössä toimivalla yrityksellä on itsepalvelupäätteillä oma profiilinsa sekä pääsy palvelun hallintaan. Vieraiden kutsuminen on helppoa kalenteri-integraatiolla, jolloin Outlookin tai Googlen kalenteriin tehty kutsu lähettää vieraalle automaattisen ennakkoviestin saapumisohjeineen.
KONE API-kumppaniekosysteemiin kuulumisemme mahdollisti KONE hissikutsu-APIn käytön kiinteistön hisseissä. Integraation avulla voitiin määrittää hissien kulkuoikeuksia saapuvalle vieraalle vierailijahallinnan palvelun avulla.
Näin se toimii:
- Kun vieras saapuu ja kirjautuu itsepalvelupäätteellä, vastaanottajalle lähtee automaattinen viesti ilmoittamaan vieraan saapumisesta.
- Jos kyseessä on ennakkoon kutsumaton vieras, vastaanottaja voi myöntää luvan hissin käyttöön. Kutsutuille vieraille hissi voidaan kutsua kirjautumisen yhteydessä automaattisesti ilman erillistä hyväksyntää.
- Jos vastaanottaja myöntää luvan, vieras saa puhelimeensa QR-koodin, jota näyttämällä itsepalvelupäätteelle hänelle tilataan hissi. Sujuvaa ja turvallista!
Hyötyjä kaikille osapuolille
Paju 2 -kiinteistön turvallisuus lisääntyi merkittävästi, kun hissit voitiin lukita ulkopuoliselta liikenteeltä ja sallia niiden käyttö vain ennalta kutsutuille tai hyväksytyille vieraille. Automatisoitu vierailijaliikenteen hallinta tuo myös kustannussäästöjä. Kiinteistössä toimiville yrityksille tärkeintä on kuitenkin loistava vierailukokemus ja sen tuoma arvo heidän toiminnalleen. Sujuva ja miellyttävä saapuminen takaa, että tapaamiset alkavat hyvässä hengessä ja antavat hyvän ensivaikutelman, joka kestää.