Vierailijadata liiketoiminnan tukena

Miten vierailijadata tukee liiketoiminnan kehittämistä? 

09.04.2025

Blogit

Näemme aitiopaikalta, kuinka yritykset saavat arvokasta tietoa vierailijahallinnan palvelujen keräämästä datasta – tämä tieto auttaa resursoimaan asiakaspalvelua sekä kohdentamaan markkinointitoimenpiteitä tarkasti ja oikea-aikaisesti. Tässä blogitekstissä tarkastelemme, kuinka vierailijadatan avulla yritykset voivat reagoida markkinatilanteen muutoksiin ja optimoida liiketoimintaansa. Esimerkkinä käytämme ruoka- ja juomateollisuutta, jossa kasvavat vierailijamäärät viittaavat markkinoiden aktivoitumiseen ja yritysten reaktioihin muuttuvaan kysyntään.

Vierailijamäärät kasvavat – mitä se tarkoittaa käytännössä? 

Ruoka- ja juomateollisuuden vierailijamäärät ovat nousseet merkittävästi alkuvuonna 2025: 95 % verrattuna vuoteen 2023. Ala on ollut keskiössä markkinoiden elpyessä ja kysynnän kasvaessa, eikä vierailijamäärien nousu ole pelkkää sattumaa: yritykset ovat reagoineet markkinoiden positiiviseen muutokseen ja kasvavaan kysyntään esimerkiksi tapaamisia lisäämällä. Vierailijadatan kehitystä seuraamalla alan toimijoilla on mahdollisuus varautua etukäteen esimerkiksi asiakaspalvelutarpeiden kasvuun – ei vain aulahenkilökunnan määrää kasvattamalla, vaan myös kohdentamalla resursseja tarkasti sinne, missä niitä eniten tarvitaan. 

Reaaliaikainen tieto vierailijamääristä auttaa yrityksiä kohdentamaan ja optimoimaan asiakaspalvelua, kun kysyntä on korkeimmillaan. Tapaamismäärien kasvaessa tiettyinä päivinä tai tietyn ajan kuluessa, yritys voi nopeasti arvioida, kuinka monta aulahenkilöä tarvitaan tai kuinka paljon ylivuotoresursseja on varattava. Jopa lisääntyneiden lounastajien määrään voidaan varautua helposti, optimoiden ravintolan aukioloaikoja ja ruuan menekkiä vierailijamäärän mukaan. Näin voidaan vähentää mahdollisia ruuhkia sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja mielikuvaa yrityksestä, kun asiakkaille ja muille sidosryhmille pystytään tarjoamaan sujuva palvelukokemus.  

Vierailijadata liiketoiminnan tueksi 

Vierailijahallinnan palvelu ei ole vain työkalu, jolla lasketaan vierailijoiden määrä. Se on ajankohtaista tietoa, joka mahdollistaa tilojen käytön ja muiden resurssien optimoinnin. Jos yritys ei ole valmis reagoimaan kasvuun ja kysyntään, voi käydä niin, että asiakas odottaa aulassa kahvikupin täyttymistä turhan pitkään… Nykyaikaiset vierailijahallintaratkaisut auttavat yrityksiä reagoimaan ennakoivasti: tietoa voi valjastaa niin kiinteistön, asiakaspalvelun resursoinnin kuin markkinointipanostusten näkökulmasta. Ja mikä tärkeintä – ehdit täyttämään sekä vieraan että oman kahvikuppisi oikeaan aikaan.  

Kohtaamisten lisääntyessä arjessa näkyville voi nousta paitsi uusia liiketoimintaan liittyviä mahdollisuuksia, myös paineita asiakaspalvelua ja yrityksen prosesseja kohtaan. Tällöin toimiva vierailijahallinnan palvelu voi olla pelastus, joka auttaa huomaamaan helposti, milloin meillä vieraillaan – onko aulassa eniten ruuhkaa tiistaina vai torstaina? Soiko ovikello ollenkaan maanantaisin? 

Miten yritykset voivat hyötyä vierailijadatan keräämisestä? 

Vierailijadatan kerääminen ja analysointi auttaa yrityksiä ymmärtämään paremmin asiakaskäyttäytymistä ja markkinan liikkeiden rytmiä. Kun yritykset seuraavat vierailijamääriä, ne voivat tunnistaa markkinan aktiivisuuden ja reagoida siihen ajoissa. Esimerkiksi ruoka- ja juomateollisuudessa, jossa kysyntä voi vaihdella nopeasti, tämä tieto on elintärkeää. 

Konkreettisesti tämä voi tarkoittaa sitä, että jos vierailijamäärät kasvavat tiettyinä päivinä tai ajanjaksoina, yritys voi valmistautua suurempaan asiakaspalvelutarpeeseen ja varmistaa, että asiakkaille tarjotaan nopeaa ja sujuvaa palvelua. Markkinointitiimi voi myös ajoittaa kampanjoita niin, että ne osuvat toimialan näkökulmasta hyödyllisimpiin hetkiin – ja jopa hyödyntää vierailijadataa kohderyhmien analysoinnissa. 

Reaaliaikainen vierailijadata voi myös paljastaa prosessien pullonkauloja. Jos tietyn aikarajan aikana vierailijoita on tavallista enemmän, yritys voi lisätä henkilöstöä tai tehostaa toimintaansa ennakoivasti. Vierailijahallinnan avulla pystytään arvioimaan koko henkilöliikennettä, mukaan lukien esimerkiksi huoltohenkilökunnan, urakoitsijoiden ja muiden alihankkijoiden käyntejä. Näin yritys ei ainoastaan reagoi palvelutarpeen kasvuun, vaan optimoi myös prosessejaan – esimerkiksi muutoksiin perehdytys tai turvallisuustason tarpeissa on helppo reagoida ennen ongelmien syntymistä. Vierailijadatan avulla yritykset voivat siis varmistaa, että ne ovat valmiita oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikeilla resursseilla. 

Vierailijadatan rooli liiketoiminnan kehittämisessä 

Markkinoiden muutoksiin reagointi ja liiketoiminnan kehittäminen vaativat ajankohtaista tietoa. Vierailijadatan avulla yritykset voivat varmistaa, että ne ovat valmiina silloin, kun kysyntä, esimerkiksi tapaamisten määrä, kasvaa. Vierailijahallinta tarjoaa yrityksille työkalut, joiden avulla tämä kasvu voidaan hallita ja hyödyntää tehokkaasti. Esimerkiksi ruoka- ja juomateollisuus on reagoinut nopeasti markkinoiden positiivisiin muutoksiin, ja tämä on näkynyt myös tapaamisten määrän kasvussa (ja tästä me olemme hyvin iloisia!). 

Kun yritykset osaavat hyödyntää vierailijadatan tuomaa tietoa, ne voivat tehdä parempia liiketoimintapäätöksiä, kohdentaa resursseja tarkasti ja parantaa asiakaskokemusta. Markkinatilanteen muutokset eivät jää huomaamatta, ja yritys pystyy reagoimaan niihin nopeasti ja tehokkaasti – ilman turhia arvailuja.  

Ja vaikka data ei aina pelasta maailmaa, niin ainakin voit olla varma, että kahvitauko osuu oikeaan aikaan – reaaliaikaisen datan ansiosta.  

Lue lisää

Hybridityö ja kasvokkain tapaamiset – kilpailuetua yrityksille

Kasvokkain tapaamiset kilpailuetuna – miksi yritysten tulee panostaa niihin? 

Hybridityö luo haasteita ja mahdollisuuksia.

Hybridityö haastaa ja mahdollistaa – näin varmistat paremmat tapaamiset ja tilojen hallinnan 

Täysi-ikäisenä uuteen vuoteen

Lempäälä-talo

Älykäs kuntatalo: Näin vierailijahallinta parantaa palvelua ja turvallisuutta Lempäälä-talossa