Miten kaikki alkoi – yrittäjän tarinani

25.01.2023

Blogit

Täytimme loppuvuonna 16 vuotta. Oli hyvä hetki antaa ajatusten vaeltaa siihen, miten tähän oikein on tultu. Systam on kasvanut yritykseksi, joka on tekijöidensä näköinen, mutta tarinan alku on hyvinkin henkilökohtainen. Tämä on oma kertomukseni ajautumisestani IT-alan yrittäjyyteen, ja miten nälkä kasvoi syödessä.

Alkumatka naapuruston ATK-guruksi

Palataan aluksi niinkin kauas kuin 90-luvulle Tampereelle aikaan, jolloin tietokoneet olivat uutta ja ihmeellistä. Laitteet kiehtoivat myös minua ja niiden kanssa kului aikaa. En kuitenkaan ollut erityinen lapsinero tai harrastanut esimerkiksi ohjelmointia; lähinnä harjoittelin, miten koneita viriteltiin tai miten MS-DOS:ia ja Windowsia käytettiin tehokkaammin.

Pian kuitenkin huomasin ajautuneeni ylläpitämään naapuruston ja sukulaisten tietokoneita, mikä siihen ajanhetkeen ei ollut poikkeuksellista. Osaajia oli niin vähän, että ATK-asioiden hoitaminen oli monesti lähipiiristä löydettyjen itseoppineiden tyyppien varassa. Tietokoneet olivat suurelle osalle vielä täysin vieraita ja pelottavia, ja opastukselle oli todellinen tarve. Nostipa eräskin rullahiirensä kiinni näytön ruutuun kursorin ohjaamista varten.

Tukihenkilönä toimiessani oivalsin jotain tärkeää, mikä on kulkenut mukanani siitä asti. Huomasin, että haastavinta ei usein ollut ratkaista itse ongelmaa vaan kertoa ratkaisusta ymmärrettävästi ilman, että autettava tuntee itseään ulkopuoliseksi. Kun tietotaitoni kohtasi oikeanlaisen palveluasenteen, paikallisen ”gurun” asemaan oli helppo nousta – tai joutua. 

Piilonörtteilyä ja ensimmäinen oma toiminimi

Touhuni laajenivat yhä uusiin ympyröihin yläkoulussa ja kesätöissä. Omien pienimuotoisten bisnesten lisäksi tein kesätöitä palkatusti IT-ylläpidossa. Tutuksi tulivat lähitukitehtävien lisäksi esimerkiksi sisäisen intranetin ja verkkosivujen kehittäminen sekä 3D-mallinnus.

Suurimmat intohimoni tuohon aikaan olivat kuitenkin sosiaalisessa elämässä, urheilussa ja muussa sekoilussa. Nörtin rooli ei tuntunut siinä tilanteessa kovin houkuttelevalta, joten tein töitä vähin äänin. 

Yrittäjyyden soidinlaulu vahvistui, kun diplomi-insinööriopintojeni aikana sain kesätyön 3D -mallinnuksen parissa. Työn tilanneella yrityksellä oli rekrytointikiellot päällä, mutta alihankinta oli silti mahdollista. Ratkaisuksi perustin ensimmäisen toiminimeni. Vuosi oli 2003 ja Artam Design näki päivänvalon. Se oli ensimmäinen isompi askellus yrittäjyyteen ja kartutti tärkeää kokemusta sen mukanaan tuomista vastuista ja velvollisuuksista.

Ratkaiseva projekti

Sysäys Systamin suuntaan syntyi ollessani sovelluskehityksen kesätyössä metalliteollisuuden automaatiota tekevällä Fastemsilla. Kesäpestin jälkeen työni jatkuivat Artam-toiminimeni kautta, jolloin puheeksi tuli heidän aulatilansa. Fastemsilla oli toiveissa saada tehtaalleen saapuville vieraille moderni tunne automaatiosta ja uudesta teknologiasta heti ensikosketuksesta aulassa.

Yhteisen ideoinnin pohjalta syntyi hahmotelma teknologiademona toteutettavasta aula-automaatista. Hyppäsin rohkeasti syvään päätyyn. Ohjelmointiosaamiseni oli rehellisesti sanottuna vielä rajallinen ja tekemistä sen ajan teknologialla oli paljon. Tähtäimeksi asetin kuitenkin, että systeemillä pystyttäisiin automatisoimaan vierailijoiden vastaanottaminen. Demosta tuli riittävän vakuuttava (en tiedä kuinka rimaa hipoen) ja sovittiin, että jos teen tästä tuotteen, Fastems tilaa sen.  

Systam perustetaan

Saamani kannustuksen, kevyen hulluuden sekä jonkinlaisen haparoivan yrittäjäpoltteen buustaamana perustin Systamin vuonna 2006. Vierailijahallinta-termiä ei tuolloin ollut olemassakaan, ainakaan nykyisessä merkityksessään, ja monien suhtautuminen IT- laitteisiin oli lähinnä pelonsekaista.

Sain liiketoiminnan sparrausta lähipiiriltäni ja teimme myös markkinatutkimuksen. Löytyisikö mahdollisesti muiltakin yrityksiltä tarvetta ”aula-automaatille”? Selvisi, että kiinnostusta on. Jälkeenpäin olen epäillyt, että kyse oli enemmänkin heikosti toteutetusta tutkimuksesta kuin objektiivisesta totuudesta. Tutkimus vastasi kuitenkin sen, mitä halusin kuulla ja merkit olivat innokkaalle yrittäjänuorelle riittävän positiiviset.

Ensimmäinen vuosi

Yksinyrittäminen konkretisoitui kunnolla seuraavan vuoden aikana. Tein itse suunnittelun, sovelluskehityksen, laitteiston valinnan, osien alihankinnan ja kokoonpanon. Jälkiviisaana kaiken olisi varmasti voinut hoitaa ketterämminkin. Kellarissa vietetyt lukemattomat tunnit ovat kuitenkin tärkeä kokemus, joka juurrutti historiaa hyvin konkreettisesti niin muistiini kuin sormenpäihini.

Teknisen puuhaamisen ohella hoidettavakseni tuli myös yrittämiseen liittyviä muita asioita, kuten IPR-selvitykset, sopimusten tekeminen sekä myynnin ja markkinoinnin harjoittelu – mikä insinööripohjalta heittäytyvälle ei ollut itsestäänselvyys.  Onneksi tukiverkostot auttoivat ja hallituksen kolme muuta jäsentä tukivat kukin tavallaan.

Kesti noin vuoden, että Systam Respaksi (nykyinen Systam Visit) nimetty järjestelmä saatiin onnellisesti toimitettua Fastemsille, joka edelleen on asiakkaamme.   

Mitä sitten tapahtui?

Muistoja alkuajoilta on paljon. Osa nostalgisia, kuten yrittäjiltä usein kuulee. Esimerkiksi ensimmäinen demolaite painoi noin 20 kiloa ja kädet riittivät hädin tuskin sen ympärille. Valmistimme laitteelle kantokassin (kiitos äiti!), jonka avulla laitetta pystyi kuljettamaan. Opettelin myös kättelemään tämä ”pömpelikassi” sylissäni.  Taisi aikanaan kauppakin syntyä ihan siitä, että ostajaa kävi sääliksi raskasta pömpeliä räntäsateessa kantanut nuorimies. 

Ensimmäisen toimituksen aikoihin Systamilla aloitti myös Juho. Juho tuli työkaverikseni alun perin projektiluontoisesti tekemään asiakaslähtöistä tarvetta kevyestä toimitusdokumentaation ja kunnossapidon sovelluksesta (EasyExtra), jolla oli tarkoitus rahoittaa yritystä sen alkuvaiheessa. Hieman myöhemmin mukaan tuli myös perehdytyspalvelu Systam Pass ja asiakasmäärät kasvoivat tasaisesti. Alun perin projektiluontoiseksi kaavailtu työkaveruus on kestänyt nyt yli 15 vuotta ja Juho siirtynyt vastaamaan Systamin toimitusten sujuvuudesta sekä liiketoimintaa tukevien palveluiden kehittämisestä. 

Tulevaisuudesta

Systam on nyt 16 vuotta ja kasvuvauhti on etenkin viime vuosina ollut voimakasta – myös henkilömäärän suhteen. Kasvava yritys ja työelämän yleiset muutokset ovat aiheuttaneet sen, että pääsen myös yrittäjänä edelleen säännöllisesti tilaan, jolloin on opittava ja uskallettava tehdä jotain uutta.

Itsensä likoon laittaminen, reipas tekeminen ja vahva usko ovat edelleen olennainen osa Systamia. Kuten myös halu tehdä monimutkaisistakin asioista yksinkertaisia sekä palvella ihmisiä heidän osaamistasostaan riippumatta – nyt ja tulevaisuudessa.


Tänä päivänä olemme asiantuntijasi digitaaliseen vierailijahallintaan ja perehdyttämiseen sekä toimivampiin työympäristöihin.

Mitä kaikkea on mahtunut Systamin 16:een vuoteen?

Lue myös

Katso kaikki ajankohtaiset

Hyvä perehdytys vaatii suunnitelman, laadukkaat perehdytysmateriaalit ja oikean toteutustavan

Myynti meni verkkoon, mutta aidoista kohtaamisista hyötyvät niin asiakas kuin myyjä

Vierailijakortti lisää turvallisuutta ja toimii pääsynä tiloihin.

Valitse vierailijakortti, joka oikeasti lisää turvallisuutta

Miksi asiakkaamme tulevat jäädäkseen?